Podczas spotkań autorskich rozmawiamy o ulubionych książkach i o tym, dlaczego warto czytać. Próbujemy wspólnie odpowiadać na pytania: skąd autor czerpie pomysły? Jak tworzy się bohatera książki? Kreatywne zabawy literackie i warsztaty literacko-plastyczne mogą stać się zachętą do własnej twórczości. Nową kategorią spotkań, jakie proponuję, są spacery z elementami gry miejskiej, oparte na moich książkach, których akcja toczy się w Warszawie.
Zainteresowanych zorganizowaniem spotkania bardzo proszę o kontakt mailowy bezpośrednio lub za pośrednictwem Wydawnictwa Literatura.
Propozycje tematów spotkań autorskich i warsztatów literacko-plastycznych:
Spotkania autorskie:
Łukasiewicz i inni
dla klas 1-3
O ciekawych postaciach i niezwykłych wydarzeniach z dziejów Polski na podstawie książek „Wszystko jasne! Ignacy Łukasiewicz – wielki polski wynalazca”, „Ładna historia!” i „Okna Pałacu Saskiego”.
Czy historia rośnie na drzewie?
dla klas 4-6
Czasami wydaje nam się, że historia to coś bardzo, bardzo odległego. Ale przecież gdy rodzice opowiadają o czasach, kiedy byli mali, są to opowieści o historii. Wspomnienia babci i dziadka – to też historia. I niewyraźne, czarno-białe fotografie w rodzinnym albumie także.
Książka „Ładna historia” zaprasza do poznawania dziejów Polski poprzez dzieje rodzin żyjących tu od X wieku naszej ery aż po współczesność. Uczestnicy spotkania będą mogli także stworzyć własne drzewa genealogiczne, by poczuć się częścią historii.
Historyczne trendy
dla klas 5-8
Podczas zajęć opartych na książce „Ładna historia” prześledzimy historię ubioru od średniowiecza po czasy powojenne – od rycerza do bikiniarza. Zastanowimy się nad tym, skąd się bierze moda i jak ewoluuje. Jak wydarzenia historyczne wpływają na zmiany modowych trendów. Dowiemy się, jaki to jest kolor izabelowy i skąd się wzięła jego nazwa, co nosił na głowie Władysław Jagiełło i od kiedy kobiety mogą nosić spodnie. Uczestnicy spotkania zmierzą się też z wyzwaniem, dotyczącym pojęć z zakresu dawnej mody. Czy uda im się odgadnąć, do czego służy fiksatuar i jaką część ciała okrywała bermyca?
Śledztwo w sprawie historii
dla klas 5-8
Ukryty skarb? Tajemniczy spisek? Zamach przy użyciu zatrutej marchewki? To wcale nie fikcja! Wszystko to wydarzyło się naprawdę, a autorka opisała te wydarzenia w książkach historycznych, takich jak Detektywi z klasztornego wzgórza czy seria Uczeń sztukmistrza. O tym, jak powstają te książki, jak zdobywa potrzebną do ich napisania wiedzę i w jak niezwykłych miejscach poszukuje ich bohaterów opowie podczas spotkania. A także o tym, do czego przydają się jej rachunki królewskie, stare gazety i nagrobki na cmentarzach. Krótko mówiąc: wszystko o pisaniu powieści historycznej od pomysłu do ostatniej kropki w tekście.
Warsztaty:
Warsztaty ilustratorsko-pisarskie „Był sobie król…”
dla klas 1-3, 4-6
Jak powinien wyglądać król? Oczywiście, musi nosić koronę, królewski płaszcz, a w ręku trzymać berło. Ale czy koniecznie ma mieć wąsy i brodę? I w jakim fasonie korony najbardziej mu do twarzy? O tym wszystkim będą mogli zadecydować uczestnicy warsztatów „Był sobie król…”
„Był sobie król…” to także początek opowieści. Może to być legenda, baśń, ale także kronika. Jak opowiedzieć dzieje władcy? Jakie nadać mu imię i przydomek? Spróbujemy stworzyć poczet królów, jakich świat jeszcze nie widział, przy okazji poznając tajniki warsztatu autora i ilustratora książek z historią w tle (potrzebne są duże arkusze papieru pakowego i przybory do rysowania).
Warsztaty ilustratorsko-pisarskie „Bohaterowie naszej wyobraźni”
dla klas 3-8
Jak tworzy się bohatera książki? Czy może mieć cechy istniejącej postaci, czy musi być zmyślony? Jak opis wyglądu postaci ma się do cech jej charakteru? Zabawa polegająca na wymyśleniu opisu pasującego do postaci na zaprezentowanych ilustracjach. Próba stworzenia własnej historii z wykorzystaniem wymyślonych bohaterów. W wersji z warsztatami plastycznymi: praca w zespołach nad portretem wymyślonej postaci (potrzebne są duże arkusze papieru pakowego i przybory do rysowania).
Warsztaty ilustratorsko-pisarskie „Współczesny bajarz polski”
dla klas 4-6
W oparciu o teksty baśni i legend polskich zawartych w zbiorze „Współczesny bajarz polski” podczas warsztatów będzie można stworzyć własną baśń, a następnie ją zilustrować. Przy okazji porozmawiamy o tym, jakie są cechy charakterystyczne baśni, podania i legendy. Czy akcja baśni musi się toczyć „dawno, dawno temu” i „za górami, za lasami”? A co, jeśli diabeł Boruta jeździ samochodem z napędem na cztery koła, a bazyliszka można spotkać w tunelu warszawskiego metra?
Spacery:
Stare Powązki – Miasto pamięci
dla wszystkich grup wiekowych
Spacerując alejkami jednego z najstarszych i najpiękniejszych warszawskich cmentarzy poznamy jego fascynującą historię, splatającą się z historią Polski. Postaci znane z podręczników, zasłużeni dla kraju bohaterowie czy artyści staną się nam bliżsi, gdy odkryjemy ich tajemnice. Przygotujcie się na opowieści wzruszające, ciekawe, a czasem nawet mrożące krew w żyłach!
Tajemnice Pałacu Saskiego
Zapraszam dzieci, młodzież i dorosłych na spacer ścieżką edukacyjną „Wokół piwnic pałaców Saskiego i Brühla” z autorką książki „Okna Pałacu Saskiego”. To niepowtarzalna okazja, by poznać historie dawnych mieszkańców obu pałaców, dowiedzieć się, co kryje się pod powierzchnią warszawskich chodników i zobaczyć wykopane przez archeologów przedmioty, z których każdy mógłby być pretekstem do napisania powieści historycznej.
Warszawa pana Hoffmanna
dla młodzieży
Spacer z elementami gry miejskiej na motywach cyklu „Uczeń sztukmistrza”. Przeniesiemy się do Warszawy początków XIX wieku. Poznamy niezwykłych mieszkańców miasta i miejsca, w których bywali. Postaramy się pokrzyżować plany agentów napoleońskiego wywiadu i udaremnić zamach na króla Francji.
Warszawa lat 80.
dla młodzieży
Spacer z elementami gry miejskiej na motywach książki „Biały teatr panny Nehemias”. Przejdziemy się po Warszawie śladami bohaterki książki, Katarzyny. Podczas spaceru odkryjemy, jak wyglądało życie codzienne w połowie lat osiemdziesiątych XX wieku i jak różniło się od dzisiejszego. Spróbujemy wspólnie zastanowić się, na czym polega różnica. Czy na tym, że wtedy przed sklepami ciągnęły się kolejki, a o wielu dostępnych dziś towarach można było jedynie pomarzyć? Że nie korzystało się ze smartfonów i tabletów? A może chodzi jeszcze o coś innego?
Opinie po spotkaniach:
To spotkanie nie było zwyczajne, lecz pełne wrażeń, pozytywnych emocji i interakcji. Wszystko za sprawą niezwykle ciepłej i energicznej bohaterki dnia – Zuzanny Orlińskiej, która wzbudziła zainteresowanie gimnazjalistów.
Poza fascynującą opowieścią o przygodzie pisarskiej, przeczytaniu fragmentu jednej z najnowszych książek (Cierpienia Sięciolatka), cierpliwym odpowiadaniem na niekończące się pytania, autorka przygotowała niebanalne zadanie dla uczniów, polegające na tworzeniu historii postaci przedstawionych na ilustracjach tworzonych przez nią. Okazało się, że nasi uczniowie są niezwykle kreatywni.
Rozemocjonowani, z autografami i zakupionymi książkami pod pachą, z rozbudzoną wyobraźnią i marzeniami o sławie uczestnicy spotkania z pewnym trudem opuścili biblioteczny gmach, długo jeszcze dzieląc się wrażeniami.Rzecz działa się 12 maja 2015 roku w Bibliotece Miejskiej w Głownie.Gimnazjum Miejskie im. Jana Pawła II w Głownie